Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools & Analyses

Het is nog steeds een groot geheim hoe het algoritme van Google werkt. De laatste jaren heeft Google erg hard gewerkt aan meer transparantie op het internet. De al bestaande functionaliteit van Google Webmaster tools zijn verder uitgebreid. De tool is handig voor professionele webmasters die voor hun klanten het maximale uit het website bezoek willen halen, maar ook voor iedereen die een website beheert en wil weten of de website goed functioneert.

Een aantal belangrijk aspecten op een rij.

 

Zoekopdrachten bekijken

In Google Analytics worden de organische zoekresultaten getoond onder <not provided>. Google laat al enkele jaren hier niets meer zien. In Google webmaster tools zijn deze resultaten echter wel zichtbaar. O.a. met de aantallen bezoekers, met de gemiddelde positie en de click through rate.

Externe links naar je website

Onder ‘externe links’ naar uw website kunt u zien welke links er naar uw website gaan. In Google Webmaster Tools ziet u dus op welke website iets over uw website is geschreven en vervolgens de bezoekers doorstuurt. Dit geeft een goed beeld welke autoriteit uw website kan hebben.

Handmatige penalties

Het kan gebeuren dat een website een penalty krijgt van Google. Wanneer deze penalty handmatig gegeven wordt, vindt u die terug onder ‘handmatige acties’ in Google Webmaster Tools.

Site link extensies

Sitelink extensies zijn een mooie manier om de pagina’s die u extra aandacht wilt geven onder de zoekresultaten van uw website te laten zien. Helaas bepaald Google zelf welke pagina’s getoond worden. U kunt wel pagina’s uitsluiten maar dit verzoek wordt slechts 90 dagen gehonoreerd.

Het markeren van website gegevens

U kunt in Google Webmaster Tools, wanneer u dit wilt, gegevens markeren voor Google Bot. Dit betekent dat u gegevens specifiek kunt aanbieden in de zoekresultaten. Wanneer u microdata gebruikt in de code van de website is dit wellicht al geregeld en niet meer nodig.

Zoekwoorden in de content

Wilt u weten of de woorden in de content van uw website matchen met de diensten of producten die u aanbiedt? Dit kunt u in Google Webmaster Tools checken onder het hoofdstuk Content Zoekwoorden. Dit is de plaats waar u uw website goed kunt instellen of bijwerken voor optimale vindbaarheid.

Google fetch resultaten

Onder ‘Google fetch resultaten’ kunt u zien hoe de website eruit ziet wanneer Google de website scant. Hier kunt u ook zien wanneer de website niet goed functioneert. Na het maken van wijzigingen kan in Goolge Webmaster Tools een herindexatie aangevraagd worden om de bestaande gegevens te vervangen.

Crawlfouten van Google Bot

Wanneer er tijdens het Crawlen fouten worden gevonden, omdat er een probleem bij het indexeren ontstaat, ziet u dit hier terug.

Statistieken van de indexeringstatus

Op de tijdlijn van de statistieken van de indexeringstaxus is te zien wanneer de website benaderd is door Google Bot en hoeveel pagina’s er geïndexeerd zijn. Soms kan er een technische fout in een website ontstaan. Dit ziet u in Goolge Webmaster Tools onmiddellijk terug bij de indexatie status.

Functies om mee te testen

 Google Webmaster Tools heeft nog een aantal handige functionaliteiten om snel te schakelen of om fouten uit te sluiten en verschillende zaken te testen. Er is een mogelijkheid om het robots.txt bestand te testen. Het robots.txt bestand wordt vaak gebruikt om pagina’s uit te sluiten die niet in de organische resultaten mogen worden meegenomen. Bijvoorbeeld vanwege vermeende duplicated content. Verder kan er een sitemap upload getest worden voordat deze geupload wordt.

Geen tijd om in uw website al deze punten te controleren of te wijzigen? Vraag een website scan aan en wij helpen u graag verder!